چگونه از شر جوش های مزاحم و زشت خلاص شویم

جوش صورت، عارضه ای پوستی است که همه ما کمابیش با آن سروکار داریم. بعضی ها معتقدند سر و کله جوش همیشه وقتی پیدا میشود که میخواهیم به مهمانی برویم، قرار کاری داریم و یا جای مهمی دعوتیم! باید گفت که تغذیه سالم، خواب کافی، و دور بودن از استرس و آلودگی هوا میتواند تا حد زیادی به داشتن پوستی زیبا و شفاف کمک کند. در این مقاله، به تعدادی از راههای خانگی درمان جوش صورت میپردازیم.

نکاتی برای جلوگیری از ایجاد جوش:

1. تغذیه مناسب

برای جلوگیری از جوش صورت، باید به تغذیه خود توجه کنیم: مصرف بیش از حد شکلات، فست فود، مواد روغنی، کافئین، قهوه، شکر، و حتی لبنیات پرچرب باعث ایجاد جوش میشوند. در مقابل، خوراکی هایی که دارای امگا 3 هستند، خوراکی های حاوی روی (مثل گوشت گاو، جگر گوساله، تخم مرغ) و همینطور خوراکیهای دارای فیبر( مانند پسته و گردو) به پوستتان زیبایی و طراوت میبخشند. همچنین مواد غذایی دارای سلنیوم (مانند گردو) به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی در پوست میشوند و بسیار مفید هستند.

2. آلودگی محیط

یکی دیگر از مسائلی که باعث ایجاد جوش میشود؛ وسایل آلوده است. مثلا آلوده بودن بالش، و یا موبایلتان که در تماس مستقیم با پوست صورت قرار دارد. اگر به تمیزی دستهایتان شک دارید، هرگز آن را به صورتتان نمالید.

3. شستشوی صورت

نکته مهمی که بسیاری از ما به آن بی توجه هستیم شستشوی مناسب صورت است. صورتتان را یک بار صبح و یک بار شب پیش از خواب بشویید. اگر اهل آرایش کردن هستید، به هیچ عنوان با آرایش به رختخواب نروید. از یک پاک کننده بدون روغن برای پاک کردن آرایشتان استفاده کنید.

چند روش خانگی برای درمان جوش صورت

1. درمان جوش صورت با عسل

ماسک عسل در رفع جوش بسیار موثر است. مقداری عسل روی قسمتهای مورد نظر بمالید و حدود 15 دقیقه صبر کنید. بعد صورت را با آب ولرم بشویید و این کار را چند بار در هفته تکرار کنید تا جوشها به طور کامل از بین بروند. میتوانید دو قاشق چایخوری دارچین نیز به ماسکتان اضافه کنید. عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی است و با خاصیت چسبندگی که دارد، آلودگی ها را به خود جذب کرده و از سطح پوست پاک میکند.

درمان جوش صورت با عسل

2.درمان جوش صورت با استفاده از گلاب

یک تکه پنبه را به گلاب آغشته کنید و آن را روی جوشها بمالید. میتوانید قبل از خواب از گلاب استفاده کنید تا مدت بیشتری روی پوستتان بماند. گلاب باکتریهای ایجاد کننده جوش را از بین میبرد، و پوستی نرم و لطیف برایتان به ارمغان می آورد.

3. رفع جوش با روش بخور دادن

بخور دادن صورت با آب داغ، منافذ پوست را باز کرده و در التیام جوش صورت بسیار مفید عمل میکند. مراقب باشید که آب داغ با پوست برخورد نکند زیرا باعث سوختگی و التهاب بیشتر میشود. یک حوله روی سرتان بیندازید و صورتتان را در معرض بخار آب داغ قرار دهید.

4. درمان جوش صورت با ماسک جوش شیرین

دو تا سه قاشق جوش شیرین را با مقدار کمی آب حل کنید تا ماده غلیظی ایجاد شود. سپس آن را روی صورتتان بمالید و بعد از ده دقیقه با آب خنک بشویید. جوش شیرین یک لایه بردار طبیعی است و روی صورت معجزه میکند.

5. استفاده از مرکبات بر روی محل جوش

اگر جوشتان حالتی چرکی دارد، استفاده از مرکبات یکی از بهترین روشهای مقابله خواهد بود. این میوه ها را به صورت ورقه ای دربیاورید و روی صورتتان قرار دهید و بعد از چند دقیقه بشویید. مرکبات به دلیل داشتن اسیدسیتریک، جوشهای چرکی را خشک و درمان میکنند.

استفاده از مرکبات برای درمان جوش صورت

6. استفاده از خمیردندان

خمیردندان نیز یکی از موادی است که در درمان جوشهای چرکی صورت موثر است. خمیردندان همچنین درد ناشی از جوش را کاش میدهد و پوست را خنک میکند. میتوانید خمیردندان را پیش از خواب روی موضع بمالید و مطمئن باشید که جوشها خیلی زود از بین میروند.

7. رفع جوش صورت با آسپیرین

چند قرص آسپیرین را پودر کنید و در آب بریزید و آن را هم بزنید. یک خمیر سفت بسازید و آن را با یک گوش پاک کن روی جوشها بمالید. بعد از حدود ده دقیقه صورت را بشویید. آسپیرین قرمزی و التهاب پوست را کاهش میدهد.

8. استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان جوش صورت

آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص آنتی بیوتیکی، داشتن آنتی اکسیدان و ضد التهاب در درمان جوش صورت بسیار مفید است. میتوانید ژل آلوئه ورا را با عسل مخلوط کنید و یک ماسک عالی ضد جوش بسازید. همچنین استفاده از کرمهای روزانه که در ترکیباتشان آلوئه ورا وجود دارد، میتواند جوش صورتتان را تا حدقابل توجهی کاهش دهد.