گردشگری برای لذت یا کسب و کار سفر است؛ همچنین تئوری و عمل تور، کسب و کار جذب، پذیرش و سرگرمی گردشگران و کسب و کار تورهای عملیاتی است.  گردشگری ممکن است بین المللی باشد یا در داخل کشور مسافرتی باشد. سازمان جهانی گردشگری عموما گردشگری را تعریف می کند، به این معنی که "فراتر از تصور عمومی از گردشگری به عنوان محدود بودن به فعالیت های تعطیلات تنها" است،
امروزه سایتهای گردشگری زیادی در ایران وجود دارد که در زمینه تور - بلیط - راهنمای سفر - دعوتنامه - ویزا - وقت سفارت و غیره فعالیت میکنید که میتوان برخی از آنها رو نام برد مثل الی گشت - لست سکند - سفریتو - مسافران - الفبای سفر- لحظه آخری - همگردی - کجارو - کارناوال - سفرمی و دهها مورد دیگر نام برد.
به عنوان افرادی که "مسافرتی و اقامت در مکان های خارج از محیط معمول خود را برای بیش از یک سال متوالی برای اوقات فراغت و کمتر از 24 ساعت، کسب و کار و اهداف دیگر  گردشگری می تواند داخلی و بین المللی باشد، و گردشگری بین المللی هر دو به عنوان پیام های ورودی و خروجی در تعادل پرداخت کشور است. امروزه گردشگری یک منبع عمده درآمد برای بسیاری از کشورها است و بر اقتصاد هر دو کشور منبع و میزبان تاثیر می گذارد و در بعضی موارد اهمیت حیاتی دارد.