شاید تا به حال نام ویزای پیوست آلمان را نشنیده باشید و اطلاعی در این زمینه نداشته باشید. ویزای پیوست آلمان به اعضای خانواده شخصی که مقیم قانونی کشور آلمان است، تعلق می گیرد. برای صدور این ویزا باید مراحلی را طی کرد تا اعضای خانواده نیز اقامت کشور آلمان را بگیرند. برای آشنایی با ویزای پیوست آلمان با این مقاله همراه شوید.

ویزای پیوست آلمان چیست؟

مسئله اقامت برای بسیاری از خانواده مشکلاتی بوجود آورده است. اینکه همسر یا یکی از اعضای خانواده شما در کشوری همچون آلمان زندگی کند و شما در کشوری دیگر ساکن باشید، برای بسیاری از افراد سخت است و این دوری از خانواده شرایط زندگی را سخت تر می کند. بدین منظور دولت آلمان ویزایی را تحت عنوان ویزای پیوست آلمان، برای حل مشکل این دسته از افراد قرار داده است.

ویزای پیوست آلمان

با این ویزا اعضای خانواده شخصی که در آلمان به صورت قانونی اقامت دارد، می توانند به صورت موقت با دائم ساکن کشور آلمان شوند. این ویزا برای خانواده هایی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ساکن هستند یا کسانی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا زندگی نمی کنند، صادر می شود. افرادی که این ویزا برای آن ها صادر می شود می توانند از این ویزا جهت برخورداری از امنیت شغلی استفاده کنند.

زمانی که ویزای پیوست آلمان برای این دسته از افراد صادر می شود، دیگر نیازی به گرفتن مجوز شغلی یا اقامت ندارند و این ویزا کار را برای آن ها راحت تر می نماید. با این ویزا افراد می توانند مدت طولانی را در کشور آلمان زندگی کنند و سپس این ویزا را تبدیل به مجوز اقامت نمایند.

معرفی انواع ویزای پیوست آلمان

ویزای پیوست آلمان همانگونه که گفته شد برای اقامت موقت یا دائم اعضای خانواده فرد ساکن آلمان صادر می شود. این ویزا انواع مختلفی دارد و برای افراد مختلفی صادر می شود. این ویزا برای همسر، فرزند و بستگان شخص صادر می شود.ویزای فرزند برای فرزندانی که زیر سن قانونی هستند ، از طرف پدر و مادر خود باید برای او درخواست ویزای پیوست، داده شود و ویزا برای او صادر می شود. برای فرزندانی که به سن قانونی رسیده اند، در صورتی که مجرد باشند می توانند از این نوع ویزا استفاده کنند.  ویزای پیوست برای سایر بستگان کمی مشکل تر است اما ویزا صادر می شود.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای پیوست آلمان

برای دریافت ویزا پیوست مدارکی را باید آماده کنید و به سفارت آلمان تحویل دهید. این مدارک عبارتند از:

  • پاسپورت که باید زمان صدور آن حداقل سه ماه قبل از درخواست ویزا پیوست باشد و حداکثر 10 سال از زمان صدور آن گذشته باشد.
  • تکمیل فرم درخواست صدور ویزای پیوست
  • دو قطعه عکس بیومتریک و جدید
  • بیمه مسافرتی آلمان که این بیمه همه نقاط آلمان را پوشش می دهد.
  • مدارکی دال بر اینکه فردی که در آلمان استطاعت مالی لازم را جهت حمایت از اعضای خانواده خود دارد، باید به سفارت آلمان تحویل داده شود.
  • دعوتنامه صادر شده از سوی فردی که در آلمان ساکن است و این دعوتنامه را برای اعضای خانواده خود ارسال نموده است.
  • رزرو بلیط هواپیما آلمان
  • سند ازدواج و ترجمه آن به زبان آلمانی
  • در صورت داشتن ازدواج پیشین همسر، باید طلاق نامه یا گواهی فوت به سفارت آلمان تحویل داده شود.
  • شناسنامه همسر
  • اگر شخصی که در آلمان زندگی می کند، ملیتی آلمانی دارد باید کپی مدارک شناسایی خود را برای صدور ویزای پیوست به سفارت آلمان تحویل دهد.
  • اگر همسر دارای اقامت قانونی کشور آلمان است باید کپی تاییدیه اقامت خود را به سفارت آلمان تحویل دهد.
  • شناسنامه فرزندان
  • تاییدیه ملیت فرزندان
  • اگر پدر یا مادر ساکن کشور آلمان باشند، برای صدور پیوست ویزای فرزندان خود باید تاییدیه حضانت خود را به سفارت آلمان تحویل دهند.
  • فردی که ساکن آلمان است باید برای خانواده خود تاییدیه سکونت بگیرد، بدین معنی که تایید شود که وی جای کافی برای سکونت اعضای خانواده خود را دارد.
  • تاییدیه مهارت زبان آلمانی شخصی که در آلمان ساکن است که باید در حد A1 باشد.

همه مدارک خواسته شده باید توسط دارالترجمه به زبان آلمانی یا انگلیسی  ترجمه شوند و به تایید دادگستری برسند.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای پیوست آلمان

شرایط درخواست ویزای پیوست آلمان

برای دریافت ویزای پیوست آلمان شخص درخواست کننده و اعضای خانواده وی باید دارای شرایطی باشند. شرایطی که فرد ساکن آلمان برای درخواست ویزای پیوست باید داشته باشد، به شرح ذیل می باشد:

  • شخص باید یکی از مجوزهای ؛ اقامت بلند مدت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، مجوز اقامت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا کارت آبی اتحادیه اروپا را داشته باشد.
  • تمکن مالی کافی جهت حمایت از همسر را داشته باشد.
  • تسلط لازم و کافی به زبان آلمانی داشته باشد.
  • سن وی بیشتر از 18 سال باشد.

همچنین فردی که درخواست ویزای پیوست را دارد باید سنی بالای 18 سال داشته باشد و به طور مقدماتی با زبان آلمانی آشنایی داشته باشد.

برای درخواست ویزای پیوست فرزندان، اگر فرزند به سن قانونی نرسیده باشد، اگر پدر و مادر وی هر دو در آلمان ساکن باشند صدور ویزا به راحتی انجام می شود اما در صورتی که یکی از والدین در کشوری غیر از آلمان باشد، باید حضانت فرزند را کامل به شخصی که در آلمان ساکن است واگذار نماید. برای فرزندانی که به سن قانونی رسیده اند، حتما باید مجرد باشند در غیر اینصورت ویزای پیوست برای آنها صادر نمی شود.

اگر فرزندان نابالغ یک زوج در آلمان، اقامت قانونی داشته باشند، این فرزندان می توانند برای پدر و مادر خود درخواست ویزای پیوست به آلمان را داشته باشند.

اگر یکی از اعضای خانواده شما همچون  خاله، عمه، مادربزرگ، پدربزرگ، خواهر، برادر، برادرزاده، عموزاده و خواهرزاده در آلمان سکونت داشته باشند، شما می توانید تقاضای دریافت ویزای پیوست را داشته باشید. در این حالت صدور ویزا کمی مشکل تر است اما امکان پذیر می باشد.

هزینه های ویزای پیوست آلمان

زمانی که شما مدارک را به سفارت آلمان تحویل داده و زمان مصاحبه شما مشخص می شود، باید هزینه های ویزای پیوست آلمان را پرداخت کنید تا بقیه کارها انجام شود. هزینه ویزای بلند مدت برای خانواده 7500 یورو برای بزرگسالان است و برای کودکان این مبلغ 350 یورو است. همچنین توجه نمایید در صورت پرداخت مبلغ و منصرف شدن شما به هر دلیلی، این مبلغ برگردانده نمی شود و در صورتی که بخواهید مجددا برای ویزای پیوست اقدام کنید، این مبلغ را باید مجددا پرداخت نمایید.

هزینه های ویزای پیوست آلمان

مدت زمان ویزای پیوست آلمان

مدت زمان بررسی درخواست شما برای ویزای پیوست و دادن وقت مصاحبه بین چند هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد. اگر در زمانی که شما مدارک را به سفارت تحویل می دهید، متقاضیان زیاد نباشند، چند روز پس از تحویل مدارک زمان مصاحبه به شما داده می شود. اما اگر تعداد متقاضیان زیاد باشند، این زمان ممکن است چندین ماه طول بکشد.

چگونگی درخواست ویزای پیوست آلمان

برای درخواست صدور ویزای پیوست باید از طریق سفارت آلمان در کشور خود اقدام نمایید. سپس باید مدارک مورد نیاز را آماده نموده و به یکی از دو زبان آلمانی یا انگلیسی ترجمه کنید و مدارک را تحویل سفارت دهید تا به شما وقت سفارت آلمان داده شود. سپس روز مصاحبه پس از پرداخت وجه ویزا، مامور کنسولگری با شما مصاحبه ای انجام می دهد که سوالاتی مربوط به پیشینه و انگیزه شما از رفتن به آلمان را می پرسد.

مدت زمان لازم برای صدور ویزای پیوست آلمان

اگر شما قصد گرفتن ویزای پیوست کوتاه مدت حداکثر به میزان سه ماه را دارید، زمان صدور این ویزا پس از انجام مصاحبه بین 2 تا 10 روز طول می کشد. اگر شما قصد دارید که به صورت بلند مدت و بیش از سه ماه در آلمان اقامت داشته باشید، زمان صدور ویزای پیوست می تواند چندین ماه طول بکشد.

مدت زمان لازم برای صدور ویزای پیوست آلمان

شرایط لازم برای صدور ویزای پیوست آلمان همسران

همانگونه که در شرایط درخواست صدور ویزای آلمان برای همسر گفته شد، وی باید با زبان آلمانی آشنایی داشته باشد و شما نیز باید مهارت های اولیه زبان آلمانی را بلد باشید. همچنین سن هر دو باید بالای 18 سال باشد. اما در صورتی که همسر شما یکی از شرایط ذیل را داشته باشد، این شرایط برای صدور ویزای پیوست دیگر نیاز نخواهد بود.

  • کارت آبی اتحادیه اروپا را داشته باشد.
  • یک فرد مجرب باشد.
  • در کشور آلمان به عنوان محقق حضور داشته باشد.
  • خود اشتغال داشته باشد.

در صورتی که همسر شما یکی از این شرایط را داشته باشد، شرایط سنی در مورد شما صدق نمی کند و نیازی نیست که زبان آلمانی را بلد باشید و به آلمانی صحبت کنید.